THE EFFECT OF PLAYDOUGH MAKET MEDIA ON LINGUISTIC VERBAL INTELLIGENCE CHILDREN AGED 5-6 YEARS IN TK NEGERI KONINA 2 PEKANBARU

Aa Mursaluna, Susi Herlinda, Nopa Wilyanita

  • Aa Mursaluna STKIP ‘Aisyiyah Riau
  • Susi Herlinda STKIP ‘Aisyiyah Riau
  • Nopa Wilyanita STKIP ‘Aisyiyah Riau
Keywords: Media Maket, Playdough, Linguistic Verbal Intelligence

Abstract

The purpose of this study was to determine whether playdough mock-up media influences verbal linguistic intelligence for children aged 5-6 years in TK Negeri Pembina 2 Pekanbaru. The research method that the researchers used is Quasi experiment and Nonequivalent Control Group Design. There are two classes used, namely the control class and the experimental class, where each class is carried out in 2 stages namely, the pretest stage (before being treated) and the posttest stage (after treated). The research sample of 30 children, 15 children each. From the test results using SPSS Windows ForVer 17, obtained sig 0.185 statistics is much greater than 0.05 (0.185> 0.05), thus it can be concluded that the research data is homogeneous. Based on the "Paired Sampels test" output table, the sig value is known. (2-tailed) is 0.001 <0.005, then H0 is rejected and Ha is accepted. So it can be concluded that there are differences in verbal linguistic intelligence of children aged 5-6 years between before and after the use of playdough mockup media in the experimental class. Based on the calculation results showed an increase in verbal linguistic intelligence in the Experiment group included in the moderate category because the gain value obtained was 0.65 at 0.3> g?0.7. This means that there is an influence of playdough mock media on verbal linguistic intelligence for children aged 5-6 years in TK Negeri Pembina 2 Pekanbaru.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chatib, Munif & Alamsyah, Said. (2012). Sekolah Anak-Anak Juara Berbasis KecerdasanJamak dan Pendidikan Berkeadilan. Bandung : Kaifa

Haryani, Chica. (2014). Penerapan Metode Bermain Dengan Media Playdough Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan dan Lambang Bilangan Pada Anak Usia Dini. Skripsi : Universitas Bengkulu.

Meltzer, D.E. (2002). Relation between Student Problem-Solving Performance and Representation Format : American Journal of Physic.73. No. 5.P.465.

Muhammad, Yaumi dan Nurdin Ibrahim. (2013). Kecerdasan jamak (multiple intelligensi). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Permatasari, Nindy. (2011). “Pengaruh Penggunaan Media Maket dengan Metode Discovery terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Pokok Ekositem”. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. UniversitasLampung. Lampung.

Peraturan Mentri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2009, tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta.

Ratu, Besse. (2017). Pengaruh Kecerdasan Verbal Linguistik Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Peserta Didik Kelas V MIN Batu Pitumpanua Kabupaten Wajo. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Alauddin Makasar. Makasar.

Rusdi, Iswardani. (2015). Peningkatan Kualitas Pembelajaran IPA Melalui Model Take And Give Berbantu Media Maket Pada Siswa Kelas VD SD Islam Hidayatullah Semarang. Skrispsi. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang. Semarang.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Chatib, Munif & Alamsyah, Said. (2012). Sekolah Anak-Anak Juara Berbasis KecerdasanJamak dan Pendidikan Berkeadilan. Bandung : Kaifa

Haryani, Chica. (2014). Penerapan Metode Bermain Dengan Media Playdough Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan dan Lambang Bilangan Pada Anak Usia Dini. Skripsi : Universitas Bengkulu.

Meltzer, D.E. (2002). Relation between Student Problem-Solving Performance and Representation Format : American Journal of Physic.73. No. 5.P.465.

Muhammad, Yaumi dan Nurdin Ibrahim. (2013). Kecerdasan jamak (multiple intelligensi). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Permatasari, Nindy. (2011). “Pengaruh Penggunaan Media Maket dengan Metode Discovery terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Pokok Ekositem”. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. UniversitasLampung. Lampung.

Peraturan Mentri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2009, tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta.

Ratu, Besse. (2017). Pengaruh Kecerdasan Verbal Linguistik Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Peserta Didik Kelas V MIN Batu Pitumpanua Kabupaten Wajo. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Alauddin Makasar. Makasar.

Rusdi, Iswardani. (2015). Peningkatan Kualitas Pembelajaran IPA Melalui Model Take And Give Berbantu Media Maket Pada Siswa Kelas VD SD Islam Hidayatullah Semarang. Skrispsi. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang. Semarang.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Published
2020-06-20
How to Cite
MursalunaA., HerlindaS., & WilyanitaN. (2020). THE EFFECT OF PLAYDOUGH MAKET MEDIA ON LINGUISTIC VERBAL INTELLIGENCE CHILDREN AGED 5-6 YEARS IN TK NEGERI KONINA 2 PEKANBARU: Aa Mursaluna, Susi Herlinda, Nopa Wilyanita. TA’LIM JOURNAL : Journal of Educational Sciences and Teacher Training, 8(1), 1-12. Retrieved from http://ejournal.stkipaisyiyahriau.ac.id/index.php/talim/article/view/41