IMPLEMENTATION OF THE STORYTELLING METHOD USING POP UP BOOK MEDIA IN STIMULSTING CHILDREN’S LANGUAGE SKILLS

  • Mel Sandi Tk Ar-Razzq Pekanbaru
Keywords: Storytelling Method, Pop Up Book, Language Development

Abstract

The purpose of this study was to describe the process of implementing the storytelling method using pop up book in stimulating children's language development. This study uses a qualitative research with a phenomenological approach with the research subject of four teachers in class B. Data collection tools that researchers use in this study are observation, interviews, and documentation. The storytelling method using pop up book in stimulating children's language development has four stages, namely preparation, the teacher adjusts the child's sitting position in a circle. The second opening, the teacher explores the child's experience according to the theme of the story. Third, the teacher begins to tell stories and the fourth is closing, namely, the teacher asks questions about the content of the story and the child retells the story.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anita, (2015). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini, Jurnal Al-Shifa, No 02, Vol 06
Aryani, N., & Wahyuni, M. (2020). Belajar dan Pembelajaran: Teori Beserta Implikasinya: Bintang Pustaka. Bintang Pustaka Madani.
Dewi Fitriani, Taty Fauzy.(2019). Pengaruh Media Pop Up Book Berbasis Cerita Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini Kelompok B ( usia 5 – 6tahun) di Paud Al – Huda Palembang tahun 2019.
Dwi Qorini Miratanti.(2016). Peningkatan Kemempuan Berbicara Anak Kelompok A2 Melalui Metode Bercerita Dengan Menggunkan Media Pop Up Book Di TK Darus Sholah Tegal Besar Jember T.P 2016/2017.
Endah Sapto Rini.(2020). Implementasi Metode Bercerita dengan Menggunakan Media Boneka Pada Anak Kelompok B Usia 5-6 Tahun Di RA Umar Mirza Tahun Ajaran 2019/2020.
Enny Zubaidah.(2004). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dan Tekhnik Pengembangannya Disekolah, Jurnal Cakrawala Pendidikan, No.3
Imam Musbikin.2011. Mutiara Kisah- Kisah Teladan. Jawa Pos Press.
Iwan Fahaludin.(2014). Pemanfaatan Media Dalam Pembelajaran, Junal Lingkar Widyaiswara, Edisi 1 No 4

Khadijah.me(2to0d1e5)b. erMceerditiaamePnegmgbuenlaakjaarnamn

Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing.
Mukhtar. 2013. Metode Praktis Penelitian Deskriptif Kualitatif. Jakarta: GP Press Group.
Ni Luh Prihanjani, dkk.(2019). Penerapan Metode Bercerita Berbantuan Media Boneka Tangan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6, E-Journal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol 4, No.3.
Salim Dan Syarum, Metodologi Penelitian, Bandung: Cipta Pustaka,2007.
Sri Hariyati.(2012). Research And Development (R&D) Sebagai Salah Satu Model Penelitian Dalam Bidang Pendidikan, Jurnal Studi Sosial, Vol.37,No. 1
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tisna Umi Hanifah.(2004). Pemanfaatan Media Pop Up Book Berbasis Tematik Untuk Meningkatkan Kecerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia 4-5 Tahun (Studi Eksperimen Di TK Negeri Bulu Temanggung), Jurnal Unnes, Vol 3,No 4
Published
2023-06-23
How to Cite
SandiM. (2023). IMPLEMENTATION OF THE STORYTELLING METHOD USING POP UP BOOK MEDIA IN STIMULSTING CHILDREN’S LANGUAGE SKILLS. TA’LIM JOURNAL : Journal of Educational Sciences and Teacher Training, 11(1), 36-40. https://doi.org/10.58795/talim.v11i1.301